5 grunde til, at kylling er sundt for dig – og dine gæster

Røgen fra nytårsaften har knapt nok lagt sig, inden bølgen af nytårsforsæt igen er skyllet ind over os.

Kalenderen viser januar, og for manges vedkommende står denne måned i sundhedens tegn.

Og da sundhed har alt at gøre med, hvad der ligger på tallerkenen, sætter vi her fokus på nogle af de sunde fordele, som du – og dine gæster – kan høste ved at sætte kylling på menuen.

Så tag et glas vand og et bid af en broccoli – og lad os komme i gang!

 

1. Højt indhold af protein

Først og fremmest er kylling fyldt med proteiner, og de spiller en vigtig rolle i opbygningen af muskler.

Proteiner er sammensat af aminosyrer, som også vedligeholder og styrker andre vigtige funktioner i kroppen, såsom celler, knogler og nedbrydning af giftstoffer. Så sæt du bare kyllingesuppe på menuen i morgen!

 

2. Rig på vitaminer

Udover proteiner er kylling også rig på vitaminer. Ved at spise kylling får dine gæster blandt andet de vigtige B-vitaminer, som styrker immunforsvaret, forbedrer nervesystemet og generelt giver mere energi i hverdagen.

Derudover giver kylling også et godt skud af D-vitamin, som er en mangelvare i disse mørke vintertider, mens A-vitaminet sikrer et skarpt syn. Du kan derfor roligt overbevise dine gæster om, at de skal droppe Gran Canaria og deres kontaktlinseabonnement og i stedet sætte tænderne i en kyllingesandwich hos dig.

Læs også: Portobello burger med kylling – giv burgeren et sundere twist!

 

3. Fattig på fedt 

Kylling udmærker sig også ved at være et magert kødprotein, med et lavt indhold af mættede fedtsyrer sammenlignet med røde kødtyper som eksempelvis okse og gris.

Udover at det selvfølgelig hjælper med at holde en sund vægt, gavner det også kolesteroltallet. Så udskift bøffen i burgeren med en saftig kyllingefilet og server den med ekstra god samvittighed!

 

4. Masser af mineraler 

På mineralfronten er dine gæster også godt dækket ind.

Kylling er blandt andet rig på jern, som hjælper de røde blodlegemer med at levere ilt til cellerne, fosfor, som bidrager til stærke tænder og en sund hjerne, og selenium, som spiller en vigtig rolle i cellernes forsvar mod sygdomme som eksempelvis kræft.

 

5. Gaven til maven 

Ligesom med den mad vi indtager, slutter vores sidste punkt på listen i fordøjelsessystemet. De førnævnte proteiner, vitaminer, mineraler og det lave indhold af mættede fedtsyrer bidrager alt sammen til en sund mave – og, som du sikkert ved, er det vigtigt for velværen.

Dog skal du huske på, at kød ikke indeholder kostfibre, som også er vigtige for fordøjelsen. Men så er det jo heldigt, at kylling kan serveres i mange forskellige retter, i godt selskab med mange andre sunde fiberholdige råvarer!

 

Få den sunde og smagfulde kylling ind i dit køkken

Så der har du fem grunde til, at kylling er sundt for både dig og dine gæster. Nu handler det bare om at være kreativ med anvendelsesmulighederne.

Hvis du mangler inspiration til, hvordan du kan bruge kylling på nye måder i dit køkken, er du altid velkommen til at kontakte vores konsulenter. Du kan også se vores forslag til spændende kyllingeprodukter, der med garanti kan pifte din salatbar op.